(English translation below)
Dal 17 settembre al 15 ottobre, il Teatro Abbey, fondato nel 1904 da W.B. Yeats e Lady Gregory, in co-produzione con Eilene Davidson Productions, presenta Joyce’s Women, scritto da Edna O’Brien e con regia di Conall Morrison.

Edna O’Brien è una delle scrittrici contemporanee più importanti dell’Irlanda. In questa sceneggiatura, si concentra su verità intime del suo paese. Joyce’s Women è stato scritto per il centesimo anniversario di Ulysses: attraverso il suo racconto, Edna O’Brien crea spazio per le voci delle donne che furono centrali nella vita di James Joyce. L’onestà costante nelle parole dell’autrici racconta la vita di Joyce, pilastro della letteratura irlandese e della solidificazione di un popolo, e delle donne che lo influenzarono.

“James Joyce è stato il mio eroe per eccellenza per sessant’anni, ma dipingere la tela della sua vita è stato scoraggiante. Perciò ho deciso di ritrarlo come lo vedono le figure chiave della sua vita: madre, moglie, padrona di un momento fugace, la sua protettrice Harriet Weaver e la sua amata figlia Lucia, di cui ha detto che la sua mente non era che una foglia trasparente lontana dalla sua.” Edna O’Brien

Inoltre, sempre al Teatro Abbey, Once Off Productions presenta Absent the Wrong dal 10 al 24 settembre. Diretto da Dylan Gray, questo spettacolo fa parte del Dublin Fringe Festival. Tornando a un discorso identitario nel territorio irlandese, al ricapitolare cosa, tradizioni come quella della famiglia e della Chiesa, hanno portato al paese, Gray parla del significato di essere irlandese, del volere costruire senza fondamenta.

Absent the Wrong grida domanda dopo domanda, è crudo e intrusivo, fondamentale e doloroso. Cosa significa non avere lo stesso colore di pelle della tua famiglia, e vivere con la paura del chiederne il perché? Essere abbandonati da ciò che si crea, essere vittime di un sistema clerico abusivo?

In parte, lo spettacolo fu concepito come un viaggio informativo nel tempo in risposta alla pubblicazione del rapporto sui casi Mother and Baby Homes. La difficoltà nel dovere accettare che alcune risposte non saranno mai trovate, che si deve procedere su basi incerte.

Il ruolo della Chiesa nel volere consolidare il controllo sull’idea della famiglia, però distruggendola, è una verità trepida troppo recente. Questo spettacolo si rivolge ai ricordi, agli archivi, a ricordare che la storia succede adesso, non quando il trauma si è cicatrizzato.

Si rivolge ai giovani, e agli anziani, con un unico sguardo che agisce come ponte tra disinformazione da generazione a generazione. Come concepiamo nella storia quando è riempita di vuoti?

ENGLISH VERSION

Dublin: ‘Joyce’s Women’ and
‘Absent the Wrong’ at the Abbey Theater until October

The European theater starts again from Dublin, where the Abbey Theater proposes two scripts that trace the thread of the Irish identity development.

From September 17th to October 15th, the Abbey Theatre, founded in 1904 by W.B. Yeats and Lady Gregory, in co-production with Eilene Davidson Productions, presents Joyce’s Women, written by Edna O’Brien and directed by Conall Morrison.

Edna O’Brien is one of Ireland’s foremost contemporary writers. In this script, she focuses on some of her country’s intimate truths. Joyce’s Women was written for Ulysses‘ 100th anniversary: ​​through her story, Edna O’Brien creates space for the voices of the women who were central to James Joyce’s life. The constant honesty in the words of the author tells the life of Joyce, the pillar of Irish literature and the solidification of a people, and of the women who influenced it.

“James Joyce had been my ultimate hero for sixty years, but to paint the canvas of his life was daunting. Therefore I decided to depict him as seen by the key figures in his life- Mother, Wife, Mistress of a fleeting moment, his patron Harriet Weaver and his beloved Daughter Lucia, of whom he said her mind was but a transparent leaf away from his.” – Edna O’Brien

Also, Once Off Productions presents Absent the Wrong from September 10th to 24th at the Abbey Theatre. Directed by Dylan Gray, this show is part of the Dublin Fringe Festival. Returning to an identity discourse in Irish territory, to recap what traditions such as that of the Family and the Church have brought to the country, Gray talks about the meaning of being Irish, of wanting to build without foundations.

Absent the Wrong shouts question after question, it is raw and intrusive, fundamental and painful. What does it mean not to have the same skin colour as your family, and to live with the constant fear of asking why? To be abandoned by what is created, to be victims of an abusive clerical system? In part, the show was conceived as an informational journey through time in response to the publication of the Mother and Baby Homes case report. The difficulty lies in having to accept that some answers will never be found, that one must proceed on an uncertain basis.

The role of the Church in wanting to consolidate control over the idea of ​​the family, yet simultaneously destroying it, is too recent of an anxious truth. This show is aimed at memories, and archives, as a reminder that history happens now, not when the trauma has healed. It is aimed at young people, and the elderly, with a single gaze that acts as a bridge between disinformation from generation to generation. How do we conceive our history when it is filled with voids?

Condividi: