Non si abbandona, al contrario, si avanza mano in mano in questo mondo come si può, spalancando gli occhi quando non si riescono ad aprire e re-immaginando, rivedendo, ripensando. South South, una comunità appena nata, si rivolge con tale sguardo, quello che non dimentica e che svela, rivelando un silenzio troppo comune, spaccando il ghiaccio. Dita digitali, l’abitudine che al tocco l’immagine si smuova, ci obbliga a ragionare, a seguire il passo di un mondo che si crea e si disfa, tralasciando errori e superfici senza spiegazioni, oramai diventate essenziali.

Artisti da Tokyo, Mosca, Rio de Janeiro, Calcutta: ovunque sia il luogo, basta che sia un’arte decentrato rispetto ai soliti protagonisti, Europa e America. Artisti che suggeriscono una critica agli standard e una diversità artistica concepita su termini nuovi. Dimostrando l’abilità di divergere e ponendo domande essenziali che costringono a decostruire i luoghi comuni per stabilire parametri di innovazione a 360 gradi, senza dimenticare i valori. South South, insomma, riscrive una storia del tutto nuova, ambiziosa e coraggiosa, piacevolmente fresca, decisamente distopica, spargendo la voce che il mondo, e la sua arte, si estende più lontano dei perimetri angusti delle società ammalate di oggi.

Da dietro le quinte, Liza Essers rivela che tale progetto ha una storia molto particolare: nasce da un racconto di emigrazione. Lei, cresciuta in Sud Africa, con una mamma rifugiata dalla Libia e un padre di origine lituana, avventurandosi per i vari movimenti artistici, nel 2008 acquista la famosa Goodman Gallery, iconica per il contesto nel quale si sviluppa e per il momento storico (fondata a Cape Town nel 1966, in pieno apartheid, e bissandosi poi a Londra, acquista autorevolezza e notorietà planetarie, provocando ovunque rivoluzioni locali sui temi di razza, genere e sesso, proprio come era accaduto in principio in Sud Africa, dove in galleria venivano invitati ad esporre artisti di colore, mentre a loro l’ingresso nei musei era ancora vietato). Da lì a South South è un battito di ciglia.

Ecco che in pieno lockdown, Essers, insieme ad altri artisti, collezionisti e gallerie, ascolta la sconcertante stasi abissale, che è calma caotica, silenzio assordante ma anche una solitudine da trasformarsi in avanguardia: South South è una piattaforma dove l’arte si esprime con prospettive diverse, non privilegiate, come spesso ritroviamo in Occidente.

Il viaggio si ricrea online, innovazione nell’arte ma non solo, perchè si tratta di una vera e propria rivoluzione filosofica: non una copia virtuale dei soliti salotti main stream dell’arte internazionale (gallerie parigine, newyorkesi o milanesi) ma gli angoli nascosti di Kampala, Rio de Janeiro o Mexico City.

Per partecipare a tale iniziativa, ogni galleria o artista si può proporre indipendentemente, pagando tra i 1500 e 3000 dollari, ma se si tratta di emergenti, si viene esonerati da qualsiasi costo. E cosa si fa, esattamente? Si racconta una storia di arte e cultura del proprio paese, con un documentario breve che dia voce alle difficoltà incontrate per via delle situazioni politiche, della corruzione, ma anche nella vita quotidiana. Uno straordinario magazzino dove trovare narrazioni mai ascoltate, notizie mai conosciute, verità nascoste, mondi e visioni mai rappresentati, linguaggi nuovi, nuovi codici estetici, culturali, linguistici, di pensiero. Nuovi paradigmi socioculturali.

Adesso si trova in mostra il lavoro di Helena Uambembe e Sandra Poulson, This Is Not The Angola We Dreamt Of, che attraverso la piattaforma discutono la soppressione di informazione in Angola. L’evento inaugurale, South South Veza (in isiZulu significa “esibire, produrre e rivelare”), durerà fino al 7 marzo con un live selling online: il 20% dei profitti andranno in beneficienza a un partner senza scopo lucrativo, e il resto ai vari artisti e gallerie.

Allora, forza, stimoliamoci, svegliamoci e supportiamo questa piattaforma di arte contemporanea che incuriosisce, incontra e ci rivela realtà proprie sulle nostre città. Riposiamoci, ritroviamoci nelle nostre poltrone profonde, ed esploriamo i mondi che non conosciamo con il solo movimento delle nostre dita.

South South: budging away from Western art

We shall not abandon, rather, we must keep walking, hand in hand with this world, as we can. Eyes wide open when they cannot stay still, re-imagining, reviewing, re-thinking. South-South is a new-born community which, with the latter defined glance, that which does not forget yet unveils, reveals a silence a little too common, breaking the ice into pieces. Digital fingers, the commonality of the image moving at one’s finger’s touch, forces us to reflect, sustaining the rhythm of a world which creates and unravels itself, omitting errors and surfaces without explanations, yet has become essential. Artists from Tokyo, Moscow, Rio de Janeiro, Calcutta show in this new platform – artists from wherever may be and will remain decentralized from the usual protagonists, Europe and America, suggesting a certain critic to diversity conceived on different terms, addressing one’s stare. Demonstrating the ability to diverge the pattern of essential questions, now so normalized that, breath after breath, help us overcome the chunk of standards already overcome. This, to establish new concepts, establishing a new, real, honest art.

In such a manner, South-South rewrites a completely new story, ambitious and courageous, pleasantly new, state-of-the-art, spreading the voice that our world extends further than our current dystopia – that of a sick society. We grow, we change. Behind the scenes is Liza Essers, demonstrating that such project reveals a particular story: a tale of emigration, growing up in South Africa, her mother a Libyan refugee, and her father of Lithuanian origin. Adventuring through historical moments, apace with diverse cultures and origins, she purchases the renowned Goodman Gallery in 2008 – iconic for the context within which she evolved and for her stance in the historical discourse. Indeed, the latter gallery was founded in 1966 during the apartheid movement – propagating from Cape Town to London. Provoking local revolutions of race, gender and sex, reflecting South Africa’s political movement and emitting invitations to coloured artists when the latter could not even enter museums. Then, Goodman defies. Thus, reflections ushered by confinements and lockdowns, convey an abyssal stasis of internal chaotic calm, of silence and avant-gardist loneliness pushing aside a deafening din – create South-South, whither artists, collectors and galleries with diverging perspectives, are not privileged as Occidental galleries tend to be.

The travels re-create themselves online, innovating art and artists, as much as all lovers of such leisure and cultural philosophy. This time it is different: not only do we find the usual dominating artistic platforms, such as Parisian, New York and Milan’s galleries, but also the hidden corners, the ample spaces of Kampala, Rio de Janeiro and Mexico City. In order to participate in such initiative, every gallery can present itself independently and directly to the platform, paying between 1500 and 3000 dollars, yet all emerging galleries and artists are exempt from all costs. Recounting one’s country’s history, music and culture, every gallery develops a documentary, rather short, focused on their specific city of work and project. Delineating political difficulties, social corruptions and everyday life, the art in view on South-South allows for an insight into stories which we do not know, and we do not hear about, in a humble and open style, pushing away from the big, general mirror, and reminding each of the small detail. The passion emanated is unexemplary to any other experience and precious to our being in months of global fragmentation. The current exhibition introduces Helena Uambembe and Sandra Poulson’s work, This Is Not The Angola We Dreamt Of, which, through such platform and artistic language, discuss the suppression of information in Angola. Innovative and reassuring, South-South, makes us travel together, discovering difficulties and innoxious, innocent paradises – that of one and the other, in times of stasis.

The opening event is South-South Veza, from isiZulu signifying, “exhibit, produce, and reveal”, will last from the twenty-third of February to the seventh of March with a live selling available online, which 20% of profits will go to a non-profit charity, whilst the rest will be distributed amongst the different artists and galleries. Let’s stimulate ourselves, we must awake and support platforms that intrigue us, that reveal to us our own cities’ realities. A single world, yet so diverse, which cultures and galleries hide a unique opportunity for the artist, their subconscious and the continuous need for art and extravagance currently omnipresent, peaking in a carnivalesque dimension of virtual colours. Passion for the other, for their story, their colour and sounds, can be developed and encountered. Hopefully soon, in a closer reality. Delve comfortably into your sitting chair and explore through the movement of your fingers.

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